Blogg om figurativ kunst

Blogg om figurativ kunst

Figurativ klassisk tegning og maleri

I min kunst blogg skriver jeg frittalende om tegning, maleri og grafikk. Jeg vektlegger det klassiske billedspråk, det er tidløst og grensesprengende.
Tilbake til forsiden
http://vemundhakvag.com/
Vemund Hakvåg

Grafikk kurs i dyptrykk med Jon Olav Helle

Grafisk trykkOpprettet av Vemund Hakvåg ti., september 09, 2014 22:17:11

Da jeg kom hjem fra helgekurs i grafikk sorterte jeg tankene og renskrev en bunke med notater fra kurset med Jon Olav Helle, et kurs jeg sent vil glemme. Jeg synes i skrivende stund å høre lyden av kobber, lukten av sverte og motstanden i valsa i det den ruller over kobberplata. Jeg har tidligere deltatt på kurs med Helle hos Hole malerne og var ikke i tvil om at dyptrykk ville jeg lære mer om.

Dyptrykk har lang tradisjon og har overlevd over 500 år som egen kunstform. Atelieret og kurstedet ligger på Hamar hvor Jon Olav Helle bor og arbeider med sin familie (se http://www.jonolavhelle.no/). Innholdsmessig holdt kurset høy standard og gjennomføring, der kursdeltakerne fikk jobbe og produsere dyptrykk under kyndig veiledning. Plassen er spekket av kunst og kultur, en standard som tirrer ens nysgjerrighet. Jon Olav Helle er en profesjonell grafiker, tegner og maler og har et begrep om hva han driver med.

I tillegg var det et ekstremt hyggelig og gjestfritt vertskap fra Jon Olav og kona Britt som gjorde kursoppholdet på Hamar til en opplevelse.

Vemund Hakvåg



  • Kommentarer(0)//vemundsblog.vemundhakvag.com/#post58

Kan prints betraktes som originalgrafikk?

Grafisk trykkOpprettet av Vemund Hakvåg ti., oktober 15, 2013 21:27:26

Originalgrafikk versus prints.

I disse dager blir det stadig mer vanelig med digitale prints som kunstneren nummererer og signerer som selvstendige verker, men prints kan ikke betraktes som orginalgrafikk. Disse print metodene kalles D.G.A (Digital Graphic Artwork), Datagrafikk og Giclée. Trykkmetoder som krever en presse og en trykkplate kalles originalgrafikk.

Kunstneren har i ulike tidsperioder tatt i bruk de forskjellige metoder og midler som har vært tilgjengelig. Fotoet har en stund blitt betraktet som billedmalerens gåstol og digitale prints som grafikkens respirator. Jeg personlig synest at det er laget gode og dårlige bilder basert på både foto, datamaskiner og prints.

I vikingtida blandet Harald Hardråde kobber i myntsølvet, dette resulterte i at det kom flere penger i omløp slik at han kunne betale sitt overforbruk, men pengene ble mindre verdt. Dette fikk alvorlige konsekvenser for de som hadde lånt bort penger og de som hadde lagt tilside sparepenger.

I middelalderen jobbet alkymister med å forsøke å fremstille gull av andre metaller. Kjedelig er det for dem som kjøper noe som de trodde var gull, men som i ettertid viser seg å ikke stemme.

I disse dager blir det stadig mer vanelig med digitale prints som kunstneren nummererer og signerer som selvstendige verker, men prints kan ikke betraktes som orginalgrafikk. Disse print metodene kalles D.G.A (Digital Graphic Artwork), Datagrafikk og Giclée. Trykkmetoder som krever en presse og en trykkplate kalles originalgrafikk.
Det som kjennetegner denne digitale kunstformen D.G.A (Digital Graphic Artwork), Datagrafikk og Giclée er at bildene med hjelp av billedbehandlings programmer med undo funksjon og angre knapp gjenomgår en digital oppfriskning. På datamaskinen korrigeres og retusjeres bildene før at de blir printet ut på et stykke papir. Disse metodene trykkes ikke fargetegninger oppå hverandre noe som gir et fattigere fargespill enn originalgrafikk, bildene kan betraktes som reproduksjoner da alle utskriftene blir like, med et syntetisk digitalt preg. For å unngå at alle utskriftene blir helt like forsøker enkelte kunstnere å kompensere med å håndkolorere bildene med spray og andre metoder. Bildene kan da ut fra den unike datafilen printes ut enkeltvis ettersom bildene etterspørres eller ikke. Og man slipper kostnadene og det nervepirrende slitet med å jobbe i et tradisjonelt grafisk verksted.

Etiske retningslinjer for originalgrafikk:
http://www.billedkunst.no/nbk/etiske-retningslinjer-for-originalgrafikk

Et grafisk blad er et avtrykk fra en stein, treplate, en metallplate eller et annet materiale hvor kunstneren selv har skapt sitt kunstverk. Den grafisk trykkplata valses med sverte og bildet trykkes med en presse fysisk på et stykke papir. Skal bildet ha flere farger lages trykkplatene enkeltvis og fargene trykkes en etter en på samme stykke papir. Opplagget bestemmes slik at kunstneren starter med for eksempel 100 ark og avhengig av dyktighet, trykk metode, slitasje og hell sitter kunstneren igjen eksempelvis 50-80 helt unike grafiske blader. For å oppnå resultater krever originalgrafikk håndverkmessig dyktighet og har hverken undo funksjon eller angre knapp. Kunstnerens arbeid kan leses i trykk avsettingen. Fargeplatene overlapper hverandre og danner flere fargetoner, en dypere fargeklang. Disse trykk metodene som krever en presse og en trykkplate kalles originalgrafikk.

Nedenfor viser tresnittet "Den store bølgen ved Kanagawa» laget av Katsushika Hokusai i 1832.



Billedkunstneren Pushwagner med sine medhjelpere har digitalisert tidligere arbeider, på datamaskinen forvandles bildene etter godkjenning. Vips så har han Pushwagner flere og mer avansrte bilder å selge som digitale reproduksjoner / D.G.A (Digital Graphic Artwork) enn han klarte å produsere i løpet av en lang kunstnerkarriere.
Pushwagner sine digitale prints / reproduksjoner selges på lik linje med hans helt unike og fine originalgrafikk. I tillegg kan printene blåses opp i store formater, signeres og selges deretter for svimlende summer. Jeg kan forstå at noen kunstnere forsøker å selge bilder som gjør seg godt ut som prints, men selg dem for hva det er, kall det Jetprints og ikke lat som om det er originalgrafikk!

Vemund Hakvåg

vemundhakvag.com











  • Kommentarer(0)//vemundsblog.vemundhakvag.com/#post52

Kolsås, Bærum Kunstforening

Grafisk trykkOpprettet av Vemund Hakvåg ti., juni 11, 2013 20:10:13

"Byrom og andre rom" i Sandvika/Bærum Kunstforening varer frem til 30. juni.

Det var Billed kunstnere i Bærum (http://www.bkib.net)

som annonserte utstillingen, jeg søkte og stiller med litografiet "Kolsås".

På en varm sensommerdag i 2010 var jeg på tur med vår lille baby. Mens babyen vår sov i vogna tegnet jeg Kolsås fra Slependen. Jeg fanget motivet på tegne blokka og forsøkte å skape et billedrom med bevegelse, form og helhet. Jeg var inspirert av boken Cezanne`s Composition skrevet av Erle Loran og forsøkte å implementere noe jeg hadde lært. Da gutten vår våknet var jeg fornøyd med resultatat, han smattet i seg melk fra tåteflaska og jeg kunne løpe hjem igjen med et nytt motiv på blokka. På høsten malte jeg ferdig motivet og bestemte meg senere for å lage litografiet "Kolsås". Litografiet ble trykt med syv farger på Ensjø Litografiverksted som drives av Jan Martin Ulvåg. Jeg tegnet da motivet syv ganger på steinen som blir slipt mellom hver gang, og syv forskjellige avtrykk med de forskjellige fargene utgjør det ferdige litografiet.


Vemund Hakvåg

vemundhakvag.com

  • Kommentarer(0)//vemundsblog.vemundhakvag.com/#post48

Fargelitografi

Grafisk trykkOpprettet av Vemund Hakvåg lø., oktober 06, 2012 21:42:14

Jeg laget i vår stentrykket "Kystfiskeren" på Ensjø litografiverksted. Litografiverkstedet som ligger på Ensjø i Oslo drives av trykkeren og kunstneren Jan Martin Ulvåg. Den litografiske teknikken bygger på prinsippet om at fett og vann avstøter hverandre. Fett og vann skiller lag når steinen fuktes, trykk sverten hefter dårlig med vann og hefter godt med fett. Derfor fester sverten seg til der fettstiften har tegnet.

Ulvåg og jeg trykte med fire farger. Først tegnet jeg opp selve hovedtegningen, som vi trykte med fargen brent umbra. Deretter tegnet jeg "tegningen" på steinen tre ganger til hvor vi så trykte med en mørk ultramarin, deretter orange for så til slutt med en blå i retning av cyan ( se på bildene hvordan fargene ble fordelt).

Når man trykker kan en se for seg at blått + gult = grønt, rødt + blått = lilla, gult + rødt = orange ..........

Altså vi trykker med oljefarger, men utfallet er det samme som om en vannfarge på hvitt papir skulle tørket, for så å bli malt over med en ny farge for å gi en tredje, altså det er transparente olje farger.
Jeg har lagt ved bilder som representerer hver enkelt farge alene, hvordan de utfylte hverandre og utgjorde helheten i det ferdige litografiet.


Jeg tegnet hovedtegningen som planlagt ut fra en tegning jeg på forhånd hadde laget. Blyantegningen overførte jeg til steinen ved hjelp av en kalkering. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes ville jeg bearbeidet steinen mer. Steinen blir da i en mørkere valør enn tegningen jeg hadde som utgangspunkt.

Som muligens enkelte allerede har lagt merke til så har jeg retusjert litografiet med penselen, se det hvite feltet på båtsiden på fargelitografiet.

Når jeg tegnet litografi trykket for tilleggsfargene kunne jeg med fordel overdrevet tegningen litt der også. Som dere ser av eksemplene ovenfor så trykker fargene hver for seg ganske tydelig. Min erfaring er at en grundig forberedelse kan lønne seg.

Vemund Hakvåg



  • Kommentarer(0)//vemundsblog.vemundhakvag.com/#post39

Pushwagner og D.G.A (Digital Graphic Artwork) som er digitale reproduksjoner

Grafisk trykkOpprettet av Vemund Hakvåg ti., september 06, 2011 20:59:01

Pushwagner med D.G.A (Digital Graphic Artwork) kan være et dårlig kunstkjøp

Jeg gledet meg unektelig masse til å se Pushwagner som er årets kunstbegivenhet i Sandvika. Etter et par uker med lungeinfeksjon og influensaplager i familien, følte jeg meg frisk og det skulle bli godt med nye impulser. Noterte meg raskt at alle bildene var av nyere dato, men jeg hadde en følelse av å ha sett dem før. Jeg reagerte også på fargene og den stofflige kvaliteten, det var noe som ikke stemte. Det digitale skjær lå over bildene og hadde drept uttrykket med sitt kjedlige perfekte isklarhet. Dette er prints tenkte jeg med meg selv, kjøperne blir bedratt med dårlige kunstkjøp. Pushwagner var blitt forvandlet, det føltes meningsløst å beundre posters og billige digitale reproduksjoner. Utstillingen med Pushwagner i Bærum Kunstforening minner meg om da Mister Bean ødela kunst mesterverket med tynner og erstattet det med en tro plakatkopi med eggehvite penslet nøysomlig utover for å få det til å virke ekte.

Jeg ønsket mest å gå. Kikket over bildene og merket meg at fargene ikke overlappet hverandre, noe som ellers normalt vil skje når flere farger trykkes oppå hverandre.

Det Pushwagner i den senere tid gjør er å jobbe med sine tidligere unike bilder på en datamaskin, printer dem ut og signerer dem som trykk, dette er lureri spør du meg.

Vebjørn Sand og Marianne Aulie selger flotte signerte digitale reproduksjoner / posters i gjennom Allkopi, er ikke til å ta feil av og kaller det ikke noe annet.

Men å selge digitale prints og late som om det er analoge trykk kalle dem D.G.A (Digital Graphic Artwork) er noe helt annet, nyere "trykk" av Puschwagner har ikke engang vært i nærheten av en presse.

Vemund Hakvåg

vemundhakvag.com



  • Kommentarer(2)//vemundsblog.vemundhakvag.com/#post28

Grafiske trykk fra presse eller printer?

Grafisk trykkOpprettet av vemund sø., oktober 10, 2010 00:09:21

Kunst blog

Thor Hushovd ble i 2010 verdensmester på sykkel. I Tour de France 2010 er nå Contador tatt for ulovlig doping. I sykkelsporten og andre sportsgrener er det helt klare regler for at den sterkeste, dristigste, mest taktiske og mest utholdende rytter måtte vinne. Reglene er til for at publikum skal finn idrett troverdig og beundringsverdig.

I de siste årene selges bilder med dalende verdi. Publikum vet ikke helt på hvilket grunnlag de skal bedømme bildene, da produksjonsmetoden kunstkurator / kunstner oppgir er på et flytende grunnlag. Jeg personlig er ingen ekspert på området grafiske blad, men har etterhvert begynt å stille spørsmål ved noen variasjoner.

Fotoer av et maleri printes ut, signeres og rammes inn i et forrykende tempo. Andre nøyer seg med å male på et fotografi de har fått printet ut på et lerret.

Trykk er et resultat av at en presse setter av et trykk fra en svertet trykkplate på duk/papir/dekke. Metoden har utviklet seg i flere sjangere og noen av de mest vanligste er koldnål, litografi, kobberstikk, tresnitt.

Jeg reagerer derfor med undring når en kunstner velger å kalle noe et digitalt trykk. Digitalt hva er nå det, jo da må de andre trykkemetodene være analoge ? Trykk forveksles med utskrift fra printer. Er det ikke mer oppklarende at vedkommende kaller det utskrift og oppgir hardware ?

I butikkhyllene hos en kjøpmann styres produktene og markedsføring etter klare regler. Forbrukerombudet tar seg av villedende markedsføring og produsenten må bevise at produktet er som beskrevet. Hvis produktet ikke kan bevise sitt navn, må det endre sin markedsføring eller trekkes fra markedet. Skulle ta seg ut om kjempepoteter ble solgt som neper på Rimi, det ville skapt ramaskrik.

At alias "Leo Van Bløff" selger noe han kaller silketrykk, men er nok mer et resultat av en utskrift fra en datamaskin. Det skader kanskje ikke å bruke romslig øyemål i kunstmarkedet ?

Vemund Hakvåg

http://vemundhakvag.com/

  • Kommentarer(0)//vemundsblog.vemundhakvag.com/#post7

Ensjø litografi verksted, grafikkverksted i Oslo

Grafisk trykkOpprettet av vemund ti., august 17, 2010 14:07:06

Startet i vinter arbeidet på Ensjø litografiverksted, som er et grafikkverksted i Oslo hvor Jan Martin Ulvåg er innehaver.

Etter jeg fullførte litografikursene på Det norske grafiske verksted høsten 09 med Kari Hauge var det bare å kvesse blyantene og tegne noen av ideene jeg bar på. Noen bilder med mennesker og kuler ble til. Litografi tenkningen krevde av meg en helt annen klarhet og måtte legge meg i hardtrening, tegnes bunkevis av tegninger hvor jeg jobbet frem de forskjellige motivene..

Kule og egg tegningene av Børge Brekke er nok inspirasjonskilden til de nye bildene mine, fikk noen tegne timer av Børge hvor jeg fikk stablet nok kunnskap til å hamre fast ideene mine.

Utpå nyåret var jeg temmelig desperat etter å komme i gang med trykkingen på et grafikkverrksted, men hvor? Satte i gang med telefonen og dataen, etter å ha lett i øst og vest kom jeg i kontakt med Tom Lund fra Kløfta, han satte Jan Martin Ulvåg på saken, om litt ringte telefonen …. ”det er bare å komme til litoverkstedet, skal vi si mandag”. Med mitt aktivitetsnivå var mandag helt greit, jo før jo bedre er ett av mine motto.

På grafikkverkstedet tok Jan Martin meg vennelig i mot og tilrettela det hele for at vi kunne komme i gang med trykkingen.

Har jobbet delvis på Ensjø litografiverksted og delvis hjemme da jeg har lånt med meg steiner og noe tegneutstyr.

For meg har litografi jobbingen løftet konsentrasjonsnivået mitt da trykke resultatet avhenger av en grundig nøyaktighet.

Samarbeidet med Jan Martin Ulvåg har hvert svært faglig givende da han er en lynskarp billedmaler og en meget erfaren grafisk trykker. I litografi trykking møter man en skog av feller og ulike arbeids metoder, her har Jan Martin guidet meg til et resultat jeg er sært godt fornøyd med. Fikk lagt den siste finnisjen på mandag på litografiene mine før vi skal arrangere utstilling på Bogstad Gård 21-26. august.

Så får vi bare håpe på at publikum finner bildene våre interessante.

Vemund Hakvåg

http://vemundhakvag.com/

  • Kommentarer(1)//vemundsblog.vemundhakvag.com/#post3