Blogg om figurativ kunst

Blogg om figurativ kunst

Figurativ klassisk tegning og maleri

I min kunst blogg skriver jeg frittalende om tegning, maleri og grafikk. Jeg vektlegger det klassiske billedspråk, det er tidløst og grensesprengende.
Tilbake til forsiden
http://vemundhakvag.com/
Vemund Hakvåg

Kan prints betraktes som originalgrafikk?

Grafisk trykkOpprettet av Vemund Hakvåg ti., oktober 15, 2013 21:27:26

Originalgrafikk versus prints.

I disse dager blir det stadig mer vanelig med digitale prints som kunstneren nummererer og signerer som selvstendige verker, men prints kan ikke betraktes som orginalgrafikk. Disse print metodene kalles D.G.A (Digital Graphic Artwork), Datagrafikk og Giclée. Trykkmetoder som krever en presse og en trykkplate kalles originalgrafikk.

Kunstneren har i ulike tidsperioder tatt i bruk de forskjellige metoder og midler som har vært tilgjengelig. Fotoet har en stund blitt betraktet som billedmalerens gåstol og digitale prints som grafikkens respirator. Jeg personlig synest at det er laget gode og dårlige bilder basert på både foto, datamaskiner og prints.

I vikingtida blandet Harald Hardråde kobber i myntsølvet, dette resulterte i at det kom flere penger i omløp slik at han kunne betale sitt overforbruk, men pengene ble mindre verdt. Dette fikk alvorlige konsekvenser for de som hadde lånt bort penger og de som hadde lagt tilside sparepenger.

I middelalderen jobbet alkymister med å forsøke å fremstille gull av andre metaller. Kjedelig er det for dem som kjøper noe som de trodde var gull, men som i ettertid viser seg å ikke stemme.

I disse dager blir det stadig mer vanelig med digitale prints som kunstneren nummererer og signerer som selvstendige verker, men prints kan ikke betraktes som orginalgrafikk. Disse print metodene kalles D.G.A (Digital Graphic Artwork), Datagrafikk og Giclée. Trykkmetoder som krever en presse og en trykkplate kalles originalgrafikk.
Det som kjennetegner denne digitale kunstformen D.G.A (Digital Graphic Artwork), Datagrafikk og Giclée er at bildene med hjelp av billedbehandlings programmer med undo funksjon og angre knapp gjenomgår en digital oppfriskning. På datamaskinen korrigeres og retusjeres bildene før at de blir printet ut på et stykke papir. Disse metodene trykkes ikke fargetegninger oppå hverandre noe som gir et fattigere fargespill enn originalgrafikk, bildene kan betraktes som reproduksjoner da alle utskriftene blir like, med et syntetisk digitalt preg. For å unngå at alle utskriftene blir helt like forsøker enkelte kunstnere å kompensere med å håndkolorere bildene med spray og andre metoder. Bildene kan da ut fra den unike datafilen printes ut enkeltvis ettersom bildene etterspørres eller ikke. Og man slipper kostnadene og det nervepirrende slitet med å jobbe i et tradisjonelt grafisk verksted.

Etiske retningslinjer for originalgrafikk:
http://www.billedkunst.no/nbk/etiske-retningslinjer-for-originalgrafikk

Et grafisk blad er et avtrykk fra en stein, treplate, en metallplate eller et annet materiale hvor kunstneren selv har skapt sitt kunstverk. Den grafisk trykkplata valses med sverte og bildet trykkes med en presse fysisk på et stykke papir. Skal bildet ha flere farger lages trykkplatene enkeltvis og fargene trykkes en etter en på samme stykke papir. Opplagget bestemmes slik at kunstneren starter med for eksempel 100 ark og avhengig av dyktighet, trykk metode, slitasje og hell sitter kunstneren igjen eksempelvis 50-80 helt unike grafiske blader. For å oppnå resultater krever originalgrafikk håndverkmessig dyktighet og har hverken undo funksjon eller angre knapp. Kunstnerens arbeid kan leses i trykk avsettingen. Fargeplatene overlapper hverandre og danner flere fargetoner, en dypere fargeklang. Disse trykk metodene som krever en presse og en trykkplate kalles originalgrafikk.

Nedenfor viser tresnittet "Den store bølgen ved Kanagawa» laget av Katsushika Hokusai i 1832.



Billedkunstneren Pushwagner med sine medhjelpere har digitalisert tidligere arbeider, på datamaskinen forvandles bildene etter godkjenning. Vips så har han Pushwagner flere og mer avansrte bilder å selge som digitale reproduksjoner / D.G.A (Digital Graphic Artwork) enn han klarte å produsere i løpet av en lang kunstnerkarriere.
Pushwagner sine digitale prints / reproduksjoner selges på lik linje med hans helt unike og fine originalgrafikk. I tillegg kan printene blåses opp i store formater, signeres og selges deretter for svimlende summer. Jeg kan forstå at noen kunstnere forsøker å selge bilder som gjør seg godt ut som prints, men selg dem for hva det er, kall det Jetprints og ikke lat som om det er originalgrafikk!

Vemund Hakvåg

vemundhakvag.com











  • Kommentarer(0)//vemundsblog.vemundhakvag.com/#post52